Een kijkje in de toekomst van digital twinning

Guido van Gageldonk is cto van Unit040.

Leestijd: 4 minuten

Digital twins zullen de industrie dit decennium behoorlijk ontwrichten. Dat is mijn vaste overtuiging. De early adopters profiteren al een tijdje van de realtime simulatie- en virtuele testmogelijkheden die de technologie met zich meebrengt. En inmiddels beginnen steeds meer bedrijven te ontdekken dat starten met een klein digital twin-project al snel leidt tot een cascade van andere toepassingen en ontwerpopties.

Onderhand moet elke rechtgeaarde ingenieur zich wel hebben gerealiseerd dat de strikte scheiding tussen mechanica, elektronica en software veel te ver is doorgevoerd. Wanneer je een complex systeem ontwikkelt en v√≥√≥r je concurrenten op de markt wilt zijn, moeten de barri√®res tussen de divisies verdwijnen. Afgezien van de sociale en organisatorische uitdagingen, vereist het afbreken van de silo‚Äôs ook op technisch niveau de nodige aandacht. Hoewel de huidige, traditionele ontwerptools zeer goed zijn en bij elke nieuwe release verbeteren, spreken ze nog altijd niet dezelfde taal en worden ze zelden buiten de grenzen van hun eigen koninkrijk begrepen. Een digital twin-platform ontsluit alle gegevens, zodat de verschillende disciplines gemakkelijk kunnen samenwerken. Met een dergelijk communicatie-instrument kan het ontwerpwerk effici√ęnter worden verdeeld in blokken die afzonderlijk kunnen worden opgelost en die zelfs in toekomstige projecten kunnen worden hergebruikt.

Een goed digital twin-platform spreekt al heel wat talen, maar er is ook nog veel te winnen. De komende jaren moet de industrie de uitdaging van standaardisatie aangaan. In de bouw werken ingenieurs op basis van de bim-norm (building information modeling), die vaste regels bevat over hoe je jouw geometrie√ęn kunt opslaan en hoe je de metagegevens eraan kunt toewijzen. In de industrie komen twee standaarden tot wasdom: AutomationML en FMU/FMI (functional mockup unit/functional mockup interface). Met deze neutrale gegevensuitwisselingsformaten kun je dataobjecten uit verschillende bronnen met elkaar verbinden. Grote spelers zoals Airbus en Daimler erkenden de problemen jaren geleden al en zijn de belangrijkste motoren achter deze normen. Inmiddels zijn ze aantrekkelijk geworden voor bedrijven zoals ASML, Philips en hun leveranciers.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.