Durf het stuur om te gooien

Hugo de Haan is directeur van Vision Dynamics.

Leestijd: 3 minuten

Menige OEM met een gevestigde reputatie stelt zich regelmatig de vraag of zijn huidige succes zal voortduren. Zo nee, wat dan? Bestaat de sustainable competitive advantage-strategie nog? Of hebben we in een tijd van enorme volatiliteit te maken met steeds tijdelijker succes?

In navigatiesystemen is Garmin jarenlang uit de publiciteit geweest, terwijl ons eigen Tomtom met innovatieve integratie enorme successen behaalde in indoor automotive. De focus lag op retailkastjes, maar retailproducten hebben nou eenmaal sneller te lijden van prijserosie, concurrentie en uiteindelijk verzadiging. Daarom is Tomtom binnen indoor automotive kortstondig zeer succesvol geweest met hoge marges. Garmin is blijven diversifiƫren in outdoor en lijkt met een goede kaspositie behoorlijk sustainable.

Vanderlande is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een begrip in de wereld van luchthavenlogistiek. Zijn er markten te vinden die net zo groot, rustig groeiend en op een voorspelbare locatie zijn? Wellicht is food warehousing een idee. De retailketens zijn echter minder stabiel dan ze waren en warehouses dus ook. Tenzij de bagageafhandelingssystemen in daluren dermate grote overcapaciteit hebben dat een sector als food of retail daarvan zou kunnen profiteren. Misschien een gekke gedachte maar dat heb ik in andere sectoren eerder gezien.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naarĀ 024 350 3532Ā of stuur een e-mail naarĀ info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen