De spokende heftruck

Jan Smolders is advocaat bij Dohmen Advocaten.

Leestijd: 4 minuten

Een van de grootste nachtmerries – ook juridisch – is wellicht schade doordat een machine gaat ’spoken‘. Onlangs was er zo‘n geval waarbij een elektrische heftruck spontaan ging rijden. Op een slechte dag was de heer Janssen op zijn werk bezig met sleutelen aan een stilgevallen heftruck. Hij ging eerst op de vorkheftruck zitten om te controleren of het apparaat echt niets meer deed. Daarvoor zette hij het contact aan en probeerde met zijn voet op het gaspedaal of hij in zijn vooruit of achteruit wilde. Daarna testte hij of het hefsysteem reageerde. Nadat Janssen had geconstateerd dat de vorkheftruck helemaal dood was, wilde hij onderzoeken waar het probleem zat. Hij sprong van de vorkheftruck en opende het deksel over de accu. Met die klep in zijn hand liep Janssen langs de achterkant van de vorkheftruck die op dat moment plotseling achteruit reed. De batterijstekker zat er nog in omdat Janssen het elektrisch circuit wilde controleren. Janssen raakte bekneld en kon pas worden bevrijd toen iemand het contact omzette.

Volgens de verzekeraar van de werkgever is het Janssens eigen schuld omdat hij onvoorzichtig is geweest. Het rapport van de verzekeraar vermeldt onder meer het volgende: ’De accu‘s waren slecht en lekten zuur waardoor lekspanningen konden ontstaan met kans op storing.‘ Zo makkelijk kwamen ze er echter niet vanaf.

In deze heftruck zijn vier veiligheden ingebouwd die in serie aan elkaar zijn gekoppeld. Dat houdt in dat de vier schakelveiligheden alle in gesloten positie dienen te staan alvorens de heftruck kan gaan rijden. Allereerst is er onder de stoel van de bestuurder een schakelaar aanwezig. Zodra de bestuurder plaats neemt op de stoel wordt deze schakelaar gesloten. Vervolgens dient het contact in de aan-stand te worden gedraaid (met de contactsleutel). Onder het voetpedaal bevindt zich een derde schakelaar die wordt bekrachtigd op het moment dat de bestuurder met het pedaal een keuze maakt tussen vooruit of achteruit rijden (een vrijstand is er niet). Als laatste beveiliging dient er gas gegeven te worden. Als aan alle vier genoemde beveiligingen is voldaan, kan er pas met de heftruck worden gereden. Daarnaast zit er een handrem op de heftruck. De vier beveiligingen functioneerden goed. De beveiliging onder de stoel was niet ’doorverbonden‘ (overbrugd). Dus op het moment dat Janssen van de stoel opstond, kon de heftruck in principe niet gaan rijden. Zelfs niet als er een stuk gereedschap op het gaspedaal valt, zoals de verzekeraar nog probeerde.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen