De maakindustrie is terug

Egbert-Jan Sol is directeur High-Tech Systems & Materialen bij TNO en deeltijdhoogleraar researchmanagement aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Leestijd: 6 minuten

De maakindustrie, is dat nog iets voor Nederland? Absoluut, vindt Egbert-Jan Sol van TNO. Daarbij moeten we echter niet meer denken aan rokende schoorstenen maar aan slimme fabrieken die complexe producten afleveren in kleine series. Op de Hannover Messe vorige week presenteerden het ministerie van Economische Zaken, FME-CWM, TNO en VNO-NCW het visiedocument ‘Smart industry’ aan bondskanselier Angela Merkel en premier Mark Rutte. Een samenvatting.

Onze maakindustrie komt weer in een positief daglicht te staan. Lezers van Mechatronica&Machinebouw weten hoe uitdagend het is om in deze industrie een baan te hebben. Je ziet hoe waarde wordt gecreëerd, hoe mensen goed betaalde en interessant banen hebben. Maar anderen hebben decennia gelezen dat de industrie zou wegtrekken, dat er vooral toekomst zat in diensten. Na vijftien jaar crisis keert het tij nu. Obama praat over reshoring en ‘America Makes’. Groot-Brittannië startte het Catapult-programma van vierhonderd miljoen pond voor high-value manufacturing om zijn bijna verloren maakindustrie weer een boost te geven. Frankrijk, België en de EU werken aan factory of the future-programma’s en Duitsland heeft zijn Industrie 4.0.

Nederland doet volop mee. Joost Backus noemde het in zijn redactioneel in Mechatronica&Machinebouw 1 van 2014 nog het ‘prutsende partnerland’, zag de problemen van de Nederlandse maakindustrie en de gründlichkeit van het Duitse Industrie 4.0. Jammer dat hij toen niet wist dat we sinds december 2013 volop bezig waren de Nederlandse aansluiting op Industrie 4.0 voor de Hannover Messe voor te bereiden. In Nederland noemen we het – na enige discussie – smart industry, passend bij het karakter van onze Nederlandse industrie. Het gaat niet om de fabriek alleen, maar om het hele, slimme netwerk. Nederlandse ondernemers kunnen zich in een hoge mate van flexibiliteit aanpassen aan klantenwensen, design, volume en timing met minimale economische kosten en maximale duurzaamheid in een keten van bedrijven die elkaar in een regionaal netwerk aanvullen. Dat is onze kracht.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen