De hightech kunst van ijsproductie

Alexander Pil
Leestijd: 7 minuten

Begin dit jaar startte Glacio zijn geüpdatete productielijn op. Het transportsysteem heeft een zeer grondige revisie gehad waardoor de technologie weer helemaal up-to-date is. Een operatie die de Kempense ijsmaker geheel in eigen beheer uitvoerde.

‘We maken ijs, ijsjes en ijspralines. Dat klinkt banaal, maar dat is het zeker niet’, verzekert Peter Janssen, ceo van Glacio. ‘De productie van ijs is zeer technisch. Er komt heel veel automatisering bij kijken, zeker vandaag de dag.’ Zijn firma uit het Vlaamse Beerse is weliswaar een ijsbedrijf maar wel een ijsbedrijf dat zich wil differentiëren. ‘We moeten dus innoveren.’

De omslag daarvoor kwam in 1996. Tot die tijd maakte Glacio – toen nog onderdeel van de Duitse ijsgigant Schöller – het hele gamma: van hoorntjes en waterijsjes op een stokje tot grote bakken voor de horeca. Janssen: ‘We zijn ons gaan specialiseren. Aan de ene kant hebben we gekozen voor de kleine porties, van pralines tot individuele porties, met een hoog innovatief gehalte. Aan de andere kant de bakken. Omdat we daarin de knowhow hadden en het verschil konden maken, maar zeker ook omdat we anders door de beperkte volumes van de kleine porties te veel zouden moeten betalen voor de ingrediënten. De combinatie van klein en groot maakt dat onze inkoop goede prijzen kan onderhandelen.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.