DC-borstelmotor Portescap scoort lage regulatiefactor

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Portescap introduceert een DC-borstelmotor met hoog vermogen. De Athlonix heeft goede snelheid-torsiekarakteristieken en levert een uitgangsvermogen tot maximaal 9 watt. De cilinder weegt tussen de 15 en 53 gram, afhankelijk van het frameformaat. De motortjes hebben geen kern, wat ze energie-efficiënt maakt. Ze zijn voorzien van een geoptimaliseerd zelfondersteunend spoeltje en een magnetisch circuit die zorgen voor een maximale vermogensdichtheid en voor een goed uithoudingsvermogen tijdens het hele leven van de motor. De Athlonix-motoren zijn beschikbaar in afmetingen van 12, 16 en 22 millimeter.

’De regulatiefactor is een kritische waarde voor de vermogensdichtheid van een motor‘, legt Udayan Senapati van Portescap uit. ’De factor wordt bepaald door de verhouding tussen de weerstand van de spoel en de torsieconstante. Hoe lager deze waarde, hoe minder hitteverlies er is bij hoge belasting en hoe hoger de vermogensdichtheid blijft. Warmteverlies is niet alleen schadelijk voor de efficiëntie maar zorgt er ook voor dat de motor in zijn latere leven minder presteert.‘

Bij een typische 22 mm kernloze motor die vijfduizend uur draait met een belasting van 15 mNm zie je dat de prestaties langzaam naar beneden gaan als gevolg van de hitte die hij zelf genereert. Het vermogen en de efficiëntie zakken in omdat de regulatiefactor stijgt. Het spoelontwerp van de Athlonix beperkt de regulatiefactor met 5 tot 20 procent in vergelijking met vergelijkbare motoren. Hierdoor benadert de efficiëntie de 90 procent en blijft de vermogensdichtheid gegarandeerd.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen