Daf start productie hybride truck

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Vorig week is de eerste Daf LF Hybrid-truck de fabriek uitgereden. De vrachtwagen beschikt over zowel een elektrische als een dieselmotor, en kan zelf schakelen tussen de verschillende aandrijvingen. Daf schat dat de CO2-uitstoot afhankelijk van het gebruik 10 tot 20 procent lager ligt.

De 12 ton zware LF Hybrid is uitgerust met een 4,5 liter Paccar FR-dieselmotor die zonder roetfilter al voldoet aan strenge Europese emissie-eisen. Hij levert 118 kW of 160 pk en is aangesloten op een automatische Eaton-schakelbak. De elektrische motor zit tussen de koppeling en de versnellingsbak. De energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt opgeslagen in 96 3,6 V lithiumionbatterijen en is weer beschikbaar als de vrachtwagen optrekt. Op basis van de hoeveelheid opgeslagen energie bepaalt een centrale computer of de truck op de elektrische motor rijdt of op de dieselmotor.

Als alle batterijen volledig zijn opgeladen, kan de Daf LF Hybrid er ongeveer twee kilometer op rijden zonder over te schakelen naar de dieselmotor. In de praktijk is dat meestal genoeg om de dieselwerende ’groene zones‘ in steden uit te komen, zegt Daf. Overigens draait de dieselmotor altijd stationair om zaken zoals de stuurpomp en de luchtcompressor aan te sturen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.