Daf en VDL presenteren elektrische truck voor in de stad

Nieke Roos
17 mei 2018

Woensdag hebben Daf en VDL hun volledig elektrische vrachtwagen gepresenteerd. De truckfabrikant levert het chasis en de cabine van zijn CF-trekker, het industriële familiebedrijf de elektromotor, de batterijen en de aansturing. Later dit jaar gaan de eerste exemplaren naar klanten. Deze voertuigen zullen nog van de band rollen bij VDL. De eerste klantervaringen bepalen wanneer Daf de serieproductie op zich neemt.

De Daf CF Electric gebruikt in grote lijnen dezelfde technologie als de elektrische bussen van VDL. De elektromotor heeft een vermogen van 210 kW en een koppel van 2000 Nm. Het batterijpakket met een brutocapaciteit van 170 kWh maakt het mogelijk om honderd kilometer te rijden op één lading. Daf en VDL mikken dan ook op een inzet in trekker-trailercombinaties voor binnenstedelijke distributie tot veertig ton. De accu is tussentijds bij te laden binnen dertig minuten en volledig op te laden in anderhalf uur.

De afgelopen tijd hebben Daf en VDL de CF Electric uitgebreid getest in het reguliere stadsverkeer. De eerste klanten zullen de truck gaan gebruiken voor zwaardere distributie in stedelijke gebieden. In een volgende fase willen de partners de mogelijkheden onderzoeken om andere elektrische voertuigen te ontwikkelen voor in de stad. Hierbij denken ze onder meer aan een 18-ton bakwagen en aan vuilniswagens en containertrucks met een elektrische haakarm.

Volvo is de eerste truckfabrikant die een volledig elektrische vrachtwagen in serie gaat produceren. Vorige maand introduceerde het zijn FL Electric, een 16-tonner met een vermogen van 185 kW, een batterijpakket van 300 kW en een bereik van driehonderd kilometer op een volle lading. Deze week voegde het daar de FE Electric aan toe: 27 ton, 370 kW aan vermogen, een accupakket van 300 kWh en een maximaal bereik van tweehonderd kilometer. Beide zijn bedoeld voor stadsdistributie en komen volgend jaar beschikbaar op de Europese markt. Tesla richt zich met zijn volelektrische Semi-truck op vervoer over lange afstanden (meer dan achthonderd kilometer).

De Friese transporteur Boonstra nam onlangs ’s-werelds eerste elektrische 44-tonner in gebruik. Met een accupakket van 173 kWh heeft deze truck een bereik van 130 kilometer. Door ingebouwde laadpaaltechniek is de vrachtwagen overal op te laden waar een krachtstroomaansluiting is.