Corona slechts kleine hapering voor Tecnotion China

Alexander Pil
11 mei 2020

Toen China begin februari vanwege de corona-uitbraak in lockdown moest, ging ook bij de Tecnotion-vestiging in Suzhou de deur op slot. Twee weken lag de productie stil. ‘Met allerlei restricties mochten we daarna weer aan de slag’, vertelt Michel Heck, directeur van de site een kleine honderd kilometer ten westen van Shanghai. ‘We moesten iedereen bij binnenkomst controleren. Als ze verschijnselen vertoonden, verplichte de overheid ons dat we ze gelijk in quarantaine konden stoppen. Omdat door de drukte een dokter soms een paar dagen op zich kon laten wachten, betekende dat die ruimte ook een bed en een mobiel toilet moest bevatten. We hebben onze vergaderzaal daarvoor ingericht.’

‘In maart draaiden we anderhalf keer een normale maandomzet. Het gierde de bocht uit’, aldus Michel Heck, directeur van Tecnotion China.

Ook werd van hogerhand opgelegd dat Tecnotion van alle honderddertig medewerkers een overzicht maakte waar ze waren geweest en door welke provincies ze waren gereisd tijdens de periode rond Chinees Nieuwjaar. ‘Dat heeft veel tijd gekost’, zegt Heck. Inmiddels houden alle Chinezen hun whereabouts bij in een verplichte app.

Hamstergedrag

Nadat die basismaatregelen waren genomen, kon Tecnotion in Suzhou weer aan de bak. ‘We zijn opgestart met vrijwel het complete kantoorpersoneel en ongeveer veertig procent van de productiemedewerkers’, aldus Heck. ‘De meeste van onze leveranciers mochten nog niet open. We hadden echter nog behoorlijk veel materiaal in ons eigen magazijn liggen, plus onderdelen die al klaar lagen bij onze leveranciers. Die konden we ophalen als ze de bestelling voor de deur zetten en wij een half uur later langsreden. Zo lang er maar geen fysiek contact was.’

Dat de magazijnen bij Tecnotion zo goed gevuld waren, had niets met de coronacrisis te maken. De vraag in de eerste twee kwartalen is traditioneel hoger. Heck: ‘In Q4 beginnen we daarom altijd al met de opbouw van onze voorraad. Dat heeft ons nu gered.’

Eind maart had Heck negentig procent van zijn operators weer aan het werk. ‘We draaiden anderhalf keer een normale maandomzet. Het gierde de bocht uit. Veel klanten vertoonden hetzelfde hamstergedrag als je bij sommige consumenten ziet’, vertelt Heck. ‘Enkele partijen wilden met spoed hun hele jaarafname ontvangen. Dat is natuurlijk goed voor je business, hoewel we moeten afwachten wat dat betekent voor de rest van het jaar.’ Gelukkig kan Tecnotion dat enigszins compenseren met nieuwe klanten. ‘Omdat wij onze zaakjes al zo snel op orde hadden en weer konden produceren, kregen we telefoontjes van bedrijven die normaal bij onze concurrenten inkopen.’

Risicospreiding

In China start het normale leven stilaan weer op. Wat neemt Heck mee uit de crisisperiode? ‘Tecnotion werkte voor de uitbraak al aan een wereldwijde expansie. We onderzoeken hoe we op zo veel mogelijk plekken local for local onze klanten kunnen bedienen, in Azië en Europa’, antwoordt Heck. ‘Ik verwacht dat de uitrol van die strategie een boost krijgt, omdat je met zo’n opzet de risico’s veel meer kunt verspreiden. Als één site om wat voor reden dicht moet, kan een andere bijspringen.’

Een aanverwante les heeft te maken met de huidige druk op de productie in Almelo. ‘Daar maken we lineaire motoren voor onze meest veeleisende klanten’, zegt Heck. ‘De hightech knalt gewoon door terwijl we daar vanwege alle overheidsmaatregelen in Nederland op een gegeven moment bijna een kwart minder capaciteit konden halen. Het ligt voor de hand dat we nu extra snel stappen zetten om in China dezelfde hoge kwaliteitseisen te halen als die we in Nederland realiseren.’