‘China gaat van iedereen winnen’

Alexander Pil
Leestijd: 12 minuten

Op uitnodiging van Festo bracht Mechatronica&Machinebouw een bezoek aan China. Naast het officiële programma maakten we tijd vrij om ook een aantal Nederlandse hightechbedrijven in Shanghai en het nabijgelegen Suzhou te bezoeken. Een verslag.

Het gaat goed met Festo. In 2012 realiseerde de Duitse aandrijfspecialist een omzet van 2,4 miljard euro. Een record. Ook het aantal medewerkers groeide, van 15,5 duizend naar 16,2 duizend wereldwijd. Het bedrijf moet het allang niet meer hebben van zijn thuismarkt: de omzet in West-Europa groeide slechts met twee procent. Hoewel Festo in Duitsland nog wel de grootste omzet boekt, zit de rek vooral in China.

De afgelopen jaren groeide Festo als kool in de volksrepubliek. Percentages van twintig tot dertig procent waren heel normaal. De acht procent stijging van 2012 is dus relatief bescheiden. ‘De komende tijd moeten we inderdaad niet rekenen op groeipercentages van boven de twintig procent, maar dubbele cijfers zijn zeker mogelijk’, denkt JJ Chen, general manager van Festo Greater China. ‘China is de grootste thuismarkt, heeft de hoogste industriële output en de grootste automotivemarkt, een van de belangrijkste sectoren voor Festo. Het gevolg is dat China de komende jaren de grootste markt voor automatiseringsoplossingen zal zijn.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.