Businessstrategie en technologiestrategie

Jan Bosch
Leestijd: 3 minuten

Jaren geleden schreef ik samen met een paar collega’s een paper over het Bapo-model. Dat model zegt dat business en businessstrategie de keuzes voor architectuur en technologie moeten sturen (A). Deze moeten op hun beurt het proces, de werkwijzen en de toolingkeuzes aansturen (P). Ten slotte moeten deze worden gebruikt om een logische organisatie te definiëren om de bedrijfs- en technologiestrategie te realiseren (O). Hoewel dit model intuïtief erg aantrekkelijk is en in veel opzichten heel logisch klinkt, mist het een belangrijk punt: technologie komt steeds centraler te staan in het bedrijfsleven en de manier waarop bedrijven traditioneel met hun strategie omgaan, is steeds meer achterhaald.

In welke sector je ook actief bent, je bent een digitaal technologiebedrijf. Het succes van kledingwinkel Zara wordt vaak toegeschreven aan het vermogen om trends in de mode te detecteren en binnen een paar weken op deze trends te reageren. De enige manier waarop Zara dit kan doen, is door gebruik te maken van digitale technologieën. Evenzo zijn banken feitelijk enorme it-huizen en is hun budget voor it vaak vergelijkbaar met, zo niet groter dan, dat voor de andere functies. Het gevolg is dat de ontwikkeling van een businessstrategie zonder technologie te integreren onmogelijk is en zelfs nergens op slaat. In plaats daarvan zijn de technologie en de businessstrategie zo nauw met elkaar verweven dat deze een en dezelfde moeten worden.

Een reden hiervoor is dat de aard van de business aan het veranderen is van een transactiemodel in één richting waarbij het bedrijf de kenmerken van het product benadrukt en klanten probeert te overtuigen om het te kopen, naar een bidirectioneel, continu model met een continue dialoog tussen het bedrijf en zijn klanten. Deze dialoog kan een meer kwalitatieve benadering hebben, via enquêtes en vragenlijsten. Met de toenemende digitalisering van de industrie is deze echter vaak meer kwantitatief en gedreven door mechanismen om klantgedrag te meten, zoals A/B-tests.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.