Business as usual? Nee, business as never before!

Lucas Wintjes is vicepresident Sales Factory Automation bij Bosch Rexroth.

Leestijd: 3 minuten

Een met meer dan vijftig procent gedaalde olieprijs, een bijna negatieve rente, monetaire onrust omdat de Zwitserse frank in een minuut dertig procent duurder werd. Oorlogen en terroristische aanslagen omdat we elkaars religie niet respecteren. Zie in dit volatiele klimaat maar eens als bedrijf overeind te blijven. Iedere prognose van vorig jaar kan zo de prullenbak in. Want investeringen in de offshore worden opeens afgeblazen omdat het door de lage olieprijs meer geld kost om olie uit ‘lastige velden’ te halen dan dat het oplevert. Paradoxaal is het wel. Terwijl ondernemingen en consumenten hun handen dichtknijpen vanwege de lagere benzine- en energieprijzen, gaan aan de andere kant bedrijven failliet omdat er in de offshore geen dubbeltje meer wordt geïnvesteerd en de bouw van olietankers wordt uitgesteld.

Dat de olieproductie omlaag moest, is sowieso geen verrassing. Want wat dacht u dat er op het gebied van zonnecellen gebeurt? Nu zijn deze nog redelijk duur, maar er is een nieuwe productietechniek waarbij ze worden geprint. Daarmee kun je in twee dagen tijd de jaarproductie van een conventioneel geproduceerd zonnepaneel realiseren. Goed, die geprinte zonnecellen hebben nog een te laag rendement, maar dat gaat natuurlijk veranderen en als de prijs daardoor met tientallen procenten tegelijk omlaag schiet, dan betekent dit opnieuw een forse tik voor energie uit fossiele brandstoffen. Er wordt ook al geëxperimenteerd met elektrische auto’s met een carrosserie van zonnecellen. Voor een paar euro rijd je dan de wereld rond en ook de benzinemaatschappijen zullen dat gaan merken.

Kortom: de uitdrukking ‘business as usual’ is passé. Het wordt nooit meer zoals het was. Al blijft er natuurlijk nog wel een aantal oeroude kernwaarden overeind, want er gaat niks vanzelf. Sommigen denken dat als je een leuke app ontwikkelt of een webwinkel online zet, je vanzelf rijk wordt. Onzin. De producten en ‘gereedschappen’ van nu mogen dan anders zijn, waar het altijd op zal blijven aankomen, is nuchter ondernemerschap. Het aloude inkoop/verkoop/aanbod/vraag-fenomeen zal nooit veranderen. Goede ondernemers zullen altijd succesvol zijn.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen