B&R bestormt markt met flexibel transportsysteem
Tijdens SPS IPC Drives heeft B&R Automation een vernieuwend producttransportsysteem gedemonstreerd. Met de Acopostrak zegt het Oostenrijkse bedrijf tegemoet te komen aan de wensen van maakbedrijven om de overall equipment effectiveness (oee) en productiviteit van hun machines te verhogen, ook als ze massaproductie met kleine batches draaien. Het intelligente transportsysteem haalt versnellingen tot 5 g en heeft een topsnelheid van vier meter per seconde, waarbij de afstand tussen de producten kan teruglopen tot vijf centimeter. De Acopostrak is bedoeld voor lichte producten; de belasting per drager mag niet groter zijn dan twee kilogram.

Met de Acopostrak zet B&R vooral een grote stap in de flexibiliteit. Meerdere bedrijven – waaronder B&R zelf met zijn Supertrak-oplossing – hebben intelligente transportsystemen op basis van lineaire motoren in de markt gezet. Daar gaat het echter altijd om enkele lussen die zich lastig laten combineren. Acopostrak bevat wisselmogelijkheden waardoor gebruikers vrij zijn in hoe ze het transportnetwerk inrichten. ‘Als een op- of afrit op de snelweg zorgt de Acopostrak-wissel ervoor dat productdragers van baan kunnen veranderen en verderop weer kunnen samenkomen’, zegt B&R-mechatronicamanager Robert Kickinger. ‘Dat kan op volle snelheid, dus het gaat niet ten koste van de productiviteit.’ Een productielijn wordt op die manier niet meer afgeremd door de traagste schakel. ‘Eindgebruikers kunnen de productiviteit van hun systemen opvoeren zonder de footprint van hun productielijn te vergroten. Meer output per vierkante meter dus, en daarmee een hogere roi.’
De Acopostrak is bovendien modulair. Als een gebruiker een segment of een bewerkingsstation wil toevoegen omdat de markteisen zijn veranderd, is dat geen enkel probleem. Kickinger: ‘Het is een echt adaptief en schaalbaar systeem waarmee het industriële iot werkelijkheid wordt.’