Bom brengt OEM’s en toeleveranciers samen rond service en revisie

Alexander Pil
5 oktober 2011

Bedrijven verdienen hun geld allang niet meer enkel door de platte verkoop van hun producten en systemen. In de aftersalesperiode maken ze via servicecontracten en remanufacturing van teruggekomen apparaten uit het veld inmiddels meer dan zestig procent van de omzet tegen aanzienlijk hogere marges. Toch zijn bij de meeste bedrijven in de hightechindustrie de bedrijfsprocessen vooral gericht op het leveren van het apparaat in plaats van het verdienen aan de totale life cycle. Dat is de conclusie die de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (Bom) trekt na zijn Life Cycle Management-project.

De Bom start vier vervolgprojecten waarin OEM‘s en toeleveranciers van elkaars ervaringen kunnen leren. Voor de ontwerpfase gaat dat over de onderwerpen ’modellering van de voorspelbaarheid van initiële productkwaliteit‘ en ’product life cycle management in de keten‘. Voor de onderhoudsfase kunnen bedrijven aansluiten en discussiëren over de businessmodellen rond service en onderhoud. Voor de revisiefase wil de Bom bedrijven bij elkaar brengen om die business naar volwassenheid te brengen. Nu is dat vaak nog een ondergeschoven kindje. In totaal hebben 34 bedrijven zich aangesloten bij de vier projecten.