Bijblijven als fabrikant in de maakindustrie: tips voor de digitale revolutie

Stephen Chadwick is managing director voor Noord-Europa bij Dassault Systèmes.

Leestijd: 4 minuten

De aloude productieketen heeft zijn langste tijd gehad. De klant wil veel meer inspraak op het eindresultaat, maar daarvoor is in het traditionele model geen plek. Dat vraagt om een grondige herziening, om een transformatie van de productlifecycle en het productieproces.

Er zijn weinig productiebedrijven waarbij vernieuwing en vooruitgang zo diep in de huid is gekerfd als bij autofabrikant Tesla. Op het eerste gezicht bouwt het luxe elektrische auto’s. Maar wie verder kijkt, ziet in Tesla een app-ontwikkelaar, een slimme softwarebouwer en leverancier van slimme energieopslagsystemen. Het is wars van conventies die ‘hun’ branche zo bepaald hebben de afgelopen tientallen jaren. Tesla is de Apple van de autobranche, als je ze daar nog onder mag scharen. Tesla is echter vooral wat 99,9 procent van de maakindustrie niet is: een bedrijf dat in een cyclus opereert. Met de klantwens als vertrekpunt en als trigger voor doorontwikkeling.

Productiebedrijven hadden van oudsher een heel andere uitdaging: het zo goedkoop en efficiënt mogelijk lineair produceren in zo groot mogelijke aantallen. In dat model stopt het proces bij de klant. Hoe efficiënt een auto ook in elkaar wordt gezet, de klant staat erbij en kijkt ernaar. Van enige invloed in het maakproces is geen sprake. Dat model is verouderd want de stem van het individu heeft tegenwoordig veel meer zeggingskracht. Consumenten willen bediening op maat, producten afgestemd op hun persoonlijke situatie, op smaak gebracht met de door hun gewenste functionaliteit.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.