Beste adverteerder,
Je hebt als lezer van dit blad natuurlijk mijn welkomstwoord gelezen, maar hier richt ik me hier tot jou, de man of vrouw met wie wij gemeen hebben dat we een aantrekkelijke doelgroep van beslissers in de hightech bedienen. Laat ik eerlijk zijn: zonder jou heeft een blad als dit helemaal geen bestaansrecht, dus in de eerste plaats dank voor je vertrouwen in onze redactionele strategie.
Hoe ziet die eruit? In High-Tech Systems magazine wil ik in de eerste plaats voorrang geven aan kwaliteit en niet aan kwantiteit. Een-op-een kopiëren van persberichten doen we niet. Vakbladen grijpen – meestal noodgedwongen – vaker naar de copy-paste-knoppen. Ik zie het als armoede en heb geen zin om domme kopieerders in dienst te nemen of er zelf tijd aan te besteden. Als lezers dat soort berichten wel willen lezen, dan kunnen ze die op talloze websites vinden. Waarom zouden wij ons bij die grijze brij voegen?

Onze ervaren redactie is selectief en wil voor duiding zorgen. Persberichten namen we al nooit klakkeloos over, maar we zijn hierin nog strenger geworden. Soms zitten er overigens berichten bij die wel degelijk de moeite waard zijn. Als dat zo is, dan redigeren we daar wel alle blabla uit en brengen de materie terug tot de essentie. Dat kost veel tijd en die hebben de meeste journalisten van vakbladen helaas niet meer. Maar die investering is wel nodig om aandacht te krijgen van de veeleisende lezer en om uiteindelijk het verschil te maken voor de adverteerder.
Op de website en in de wekelijkse High-Tech Systems nieuwsbrief betekent dat minder onderwerpen, maar wel meer duiding en diepgang bij elk nieuwsitem. High-Tech Systems magazine zal op papier slechts vier keer per jaar verschijnen. Mijn ambitie is een blad te maken waar niemand in de hightech omheen kan.
Erg leuk om zelf weer eens een magazine in de steigers te zetten – al is het product nog niet waar ik zijn wil. In dit nummer staan nog veel te veel stukken van mijn eigen hand, maar ik krijg binnenkort assistentie van een of zelfs twee goede redacteuren met een technische achtergrond. Zelf blijf ik de hoofdredacteurspost nog een paar jaar invullen, tot ik een opvolger geschikt acht.
Nog enkele beslissingen: het harde nieuws brengen we alleen online en in de nieuwsbrief. Dit element verdwijnt uit het printmagazine. In het fysieke blad wil ik verhalen die lezers met een technische achtergrond thuis met plezier lezen. Dat zijn dan vooral overzichtsverhalen, opinie en interviews over hightech systeem- en machinebouw. De focus ligt op informeren over belangrijke trends en ontwikkelingen. De onderwerpen kunnen stevig zijn, onze lezers willen er tenslotte wat van opsteken. Maar we dienen het op een leesbare en toegankelijke manier op. De artikelen uit het printmagazine komen na publicatie ook online beschikbaar.
Onze lezer is jouw klant en dus snap je maar al te goed dat ook bij ons de lezer voorop staat. Je hebt al kunnen lezen wie die lezer is: veelal een hoogopgeleide professional die de systeem-, productontwikkeling en de productieautomatisering bij oem’s en maakbedrijven beïnvloeden. Zij beslissen over inkopen of zelf ontwikkelen, inhuren of in dienst nemen, projecten helemaal uitbesteden of in huis uitvoeren.
Kortom, onze doelgroep is invloedrijk. Ze beslissen over het aannemen van professionals met topsalarissen en de aanschaf van jouw peperdure (software)tooling en instrumenten of de inhuur van jouw advies of jouw werkkrachten.
Deze doelgroep bereiken is een vak. Samenwerken met adverteerders die begrijpen dat je hoogopgeleide professionals en het hightech management niet moet lastigvallen met blabla maar met inhoud, is inspirerend. In dat proces vallen ook wel eens opdrachtgevers af die dit minder goed begrijpen. Het zij zo, bij ons staat de lezer voorop. Ik ben niet bereid om ons gedurende langere tijd opgebouwde imago te verkwanselen.
Ik ben ervan overtuigd dat inhoudelijk en het kritisch informeren van onze doelgroep ook ten goede komt aan onze adverteerders. Dat blijkt ook uit onze online-rankings die goede klanten mij ter inzage geven. Die laten zien dat wij in vergelijking met andere bladen via onze online-platforms de meeste traffic genereren richting hun eigen website.
Kortom, we gaan we interessante jaren beleven. Verder in dit blad meer daarover.