Bert De Graeve manager van het jaar in België

Alexander Pil
7 januari 2010

Zakenblad Trends heeft Bekaert-CEO Bert De Graeve uitgeroepen tot manager van het jaar 2009. De jury en de lezers kozen De Graeve om zijn sterke leiderschapscapaciteiten waarmee hij in crisistijden het verschil heeft gemaakt, om zijn toekomstgerichte blik die innovatie en internationalisatie beklemtoont, maar ook om het duurzame karakter dat hij aan zijn werk geeft en de maatschappelijke rol die hij als CEO opneemt.

’Bert De Graeve (54) is een getalenteerde manager die de beursgenoteerde staaltechnologiegroep Bekaert ook in crisistijden laat groeien‘, klinkt het in het juryrapport. ’Zijn sterke visie op ondernemerschap en zijn voortdurende zoektocht naar verbetering kleuren zijn managementbeslissingen. Mede daardoor blijft Bekaert een van de Belgische industriële vaandeldragers. De Graeve liet zich in 2009 en de jaren daarvoor opmerken als een resultaatgerichte manager. Actief in sectoren als automobiel en bouw ontsnapt Bekaert natuurlijk niet aan de crisis. Maar De Graeve reageerde proactief, stemde de organisatie af op de veranderende omgevingsfactoren en hield zo Bekaert slagkrachtig. De Graeve schuwt daarbij geen moeilijke beslissingen. Bekaert is op dat vlak een rolmodel voor vele Vlaamse ondernemingen. In een jaar waarin iedereen de mond vol had over innovatie, paste De Graeve het begrip toe op de werkvloer. In het eerste semester van 2009 zette de staaltechnologiegroep 35 miljoen euro opzij voor onderzoek en ontwikkeling. Het jaar daarvoor steeg het budget ook al met 20 procent.‘

De Graeve vindt de titel een erkenning. ’Het is heel prettig om te zien dat Bekaert ook in moeilijke tijden als een prima bedrijf naar buiten komt‘, zegt hij in een reactie. ’De titel is een mooie erkenning vanuit de thuishaven, en dat apprecieer ik wel. Het is ook de vrucht van een fundamentele verandering die sinds begin de jaren 2000 heeft plaatsgevonden. De familiale referentieaandeelhouder heeft toen duidelijke keuzes gemaakt voor een nieuw Bekaert. Men zag mij vaak als een herstructureringsmanager, maar dat ben ik niet. Groei is steeds de focus geweest en daarvoor moet je soms knippen. Om zo het resultaat op de lange termijn te verzekeren. Dat vergeten mensen te vaak.‘