Benteler modificeert diesels snel naar elektrische bussen

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Benteler Engineering Services presenteert tijdens de Busworld in Kortrijk zijn Elektro-Retrofit-ombouwprogramma voor het elektrificeren van conventionele bussen. De modificatie van bussen met dieselmotoren naar elektrisch aangedreven voertuigen is een aantrekkelijk alternatief voor het vervangen van busvloten door zero-emission-voertuigen. Dit betekent een aanzienlijke kostenbesparing voor busbedrijven, stelt Benteler.

Bij het ombouwen van de bussen wordt de conventionele aandrijflijn vervangen door een speciale aandrijfasmodule, waardoor het voertuig 100 procent elektrisch wordt aangedreven. Voor deze modificatie heeft Benteler gekozen voor de aandrijfasmodule van het internationaal opererende Ziehl-Abegg. De module van het Duitse bedrijf kan remenergie direct omzetten in elektrische energie (recuperatie). Bijkomstig voordeel is dat door vervanging van de conventionele aandrijflijn met deze module een significant aantal bewegende delen wordt geëlimineerd, waardoor het voertuig onderhoudsarm en onderhoudsvriendelijk wordt, aldus Benteler.

Na conversie en onder gegeven omstandigheden is een energiegebruik van 0,9 kilowattuur per kilometer mogelijk. De ombouwkosten worden binnen afzienbare tijd terugverdiend, claimt Benteler. Naast kostenbesparing zorgt Elektro-Retrofit ook voor milieuvriendelijk personenvervoer door reductie van emissie en geluid. Elektro-Retrofit is onder meer ontwikkeld voor standaard en gelede bussen met een lengte van 10,5, 12 en 18 m.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.