Beeldsensormarkt zakt 11 procent in

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Volgens onderzoeksbureau Strategies Unlimited bedraagt de markt voor beeldsensoren dit jaar zo‘n 6,4 miljard dollar. Dat is 11 procent minder dan in 2008. Vanaf volgend jaar zet de industrie wel weer een stijging in maar het zal niet zo‘n succesverhaal worden als de afgelopen jaren. Toen stegen de verkopen jaarlijks met gemiddeld 22 procent. Voor de komende tijd zet Strategies Unlimited een stuk lager in. De marktvorser denkt dat de groei per jaar niet boven de 10 procent zal komen.

Japan is en blijft dominant in de productie van beeldsensoren. Meer dan 90 procent van de CCD‘s komt uit het land van de rijzende zon. CCD‘s zijn de standaard in bewakingscamera‘s en digitale fototoestellen. Toch wordt er aan de heerschappij getornd. Fujifilm stopte in 2007 met de productie van beeldsensoren voor zijn cameralijnen. Sony overweegt te stoppen met zijn CMos-arrays voor cameratelefoontjes en Panasonic heeft die stap al gezet.

Aan de andere kant timmeren Koreaanse en Taiwanese leveranciers hard aan de weg, vooral voor cameratelefoontjes, aldus Strategies Unlimited. Samsung groeide tussen 2006 en 2008 met 61 procent, waardoor het zich tot de marktleiders mag rekenen. Hynix betrad eind vorig jaar de markt. Met bedrijven als Pixart Imaging, Seti en Siliconfile Technologies richten de twee landen zich met name op de Chinese handset-markt.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.