Barge Master sleept tweede opdracht golfcompensatieplatform binnen
De Schiedamse start-up Barge Master heeft een order ontvangen van Niestern Sander om zijn golfcompensatieplatform te installeren op een nieuw te bouwen schip. Wagenborg gaat dat vaartuig gebruiken om gasproductieplatforms in de Noordzee te onderhouden en te bevoorraden. Bij die transacties worstelt dat bedrijf soms met hoge golven waardoor de last aan de kraan vervaarlijk kan schommelen. Het T40-systeem van Barge Master kan dat grotendeels oplossen. Begin 2015 moet het nieuwe schip operationeel zijn.
Barge Master lanceerde eind vorig jaar zijn oplossing om golfslag te compenseren. De hydraulisch gestuurde oplossing kan 95 procent van de deining compenseren. Golven tot een meter of vier vormen geen bedreiging meer. Hoe werkt het? Er zijn zes vrijheidsgraden die moeten worden gecompenseerd. Door het vaartuig te verankeren aan het platform vallen er drie weg: de lineaire bewegingen in het horizontale vlak en de rotatie om de z-as. De verstoringen in de andere drie richtingen vangt de Barge Master op met drie hydraulische actuatoren van Bosch Rexroth. Met motion reference units bepaalt het systeem de grootte en de richting van de afwijking. Dat wordt vertaald naar een tegenbeweging die de cilinders overbrengen op een driehoekige platform waarop de kraan of de last ligt.
Vorig maand maakte Barge Master bekend dat het met Boskalis zijn eerste commerciële klant had weten te strikken.