Bagdrop herdefinieert de incheckbalie

Alexander Pil
Leestijd: 7 minuten

Als het aan Bagdrop Systems ligt, zullen de wachtrijen bij de incheckbalies op Schiphol binnenkort een stuk korter zijn. Het bedrijf ontwikkelde een apparaat dat alle acties rondom het inchecken van koffers automatiseert. Reizigers die thuis zichzelf inchecken, hoeven op het vliegveld alleen hun bagage nog maar af te geven aan de Bagdrop-machine.

Op Schiphol, in Hal 2 bij de incheckbalies van KLM, staat een futuristisch ogend object. Hij lijkt bijna of een kleine TGV hier heeft halt gehouden. Bij nadere inspectie blijkt het een automatische incheckmachines van het Hollandse Bagdrop Systems – of liever gezegd: vier automatische incheckmachines. Het bedrijf is gevestigd op Schiphol en heeft een grote ontwikkelafdeling in Rotterdam.

’Vroeger als je bij de incheckbalie kwam met je koffer, je paspoort en je ticket, werd je netjes door een mevrouw te woord gestaan‘, schetst Bagdrop-directeur Michael Tan de oude situatie, die op veel luchthavens overigens nog altijd de normale gang van zaken is. ’Zij checkte de koffer in en gaf je een boarding pass. Sinds een aantal jaar is de luchtvaartindustrie op zoek naar een manier om dat proces efficiënter en goedkoper te doen. Tegenwoordig kun je thuis via internet al veel doen. Denk aan vluchten boeken, inchecken, stoel kiezen en menu‘s selecteren. Er blijven echter nog genoeg activiteiten over die alleen op de luchthaven zelf kunnen.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.