Bagagechaos T5-terminal ligt niet aan Vanderlande

Clara Dorrepaal
Leestijd: 1 minuut

Bij de opening van de Heathrow Terminal 5 eind maart ontstonden grote chaos door problemen in de bagageafhandeling. Honderden vluchten vielen uit en bijna twintigduizend tassen en koffers wachten nog op afhandeling. British Airways roept hiervoor de hulp in van de luchthaven in Milaan. Een deel van de bagage, enkele duizenden koffers, reist per vrachtwagen naar de Italië.

Het bagageafhandelingssysteem van de terminal is afkomstig van Vanderlande. De chaos op de luchthaven ligt echter hoogstwaarschijnlijk niet aan het Veghelse bedrijf . Volgens Vanderlande-woordvoerder Frans van Duren werkt het bagagesysteem uitstekend. British Airways’ topman Willie Walsh nam in een interview met BBC de schuld op zich. De achterstand in de kofferverwerking ontstond volgens hem door een combinatie van factoren, waaronder vertraging bij de parkeerplaats van het personeel en langdurige veiligheidscontroles van medewerkers die de bagageafhandeling moeten verzorgen.

Van Duren verwijst naar verslaggeving op de BBC-website. Een BBC-correspondent meldde dat het bagagesysteem met goed werkte tot het punt waar operators de koffers van de lopende band in het vliegtuig moeten laden. Hier ontstonden opstoppingen doordat te weinig personeel klaarstond om de bagage van het eindpunt te verwijderen.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.