Autonome shuttles uit Utrecht in Duitse handen

Nieke Roos
Leestijd: 4 minuten

Onder de vleugels van de Duitse automotivegrootmacht ZF kan de Utrechtse agv-specialist 2getthere meer en grotere projecten aanpakken en snel doorgroeien. ‘In twee à drie jaar willen we verdubbelen.’

‘De markt voor autonome vervoerssystemen zit enorm in de lift’, vertelt Robbert Lohmann, commercieel directeur en medeoprichter van 2getthere. ‘De vraag overstijgt onze capaciteiten, zowel in het aantal projecten als in de omvang van de bijbehorende borgstellingen. Er zit een maximum aan wat wij aankunnen als relatief klein bedrijf. Daarom zijn we zoek gegaan naar een grote broer. We wilden niet naar de beurs en niet in zee met een venture capitalist, want die kan wel helpen met geld, maar niet met de technologieontwikkeling. Na met verschillende grote partijen te hebben gesproken, bleken de visie en de technologie van ZF verreweg het beste bij ons te passen.’

De Duitse automotivegrootmacht neemt voor een niet nader genoemd bedrag een meerderheidsbelang van zestig procent in de Utrechtse ontwikkelaar van autonome vervoerssystemen. 2getthere behoudt zijn zelfstandigheid, de r&d blijft in Nederland en de dagelijkse leiding blijft in handen van het huidige management onder aanvoering van ceo en andere medeoprichter Carel van Helsdingen. Ook de huidige aandeelhouders, onder wie de Singaporese openbaar vervoerder SMRT en engineeringbedrijf UTS uit de Verenigde Arabische Emiraten, blijven aan, zij het met een verwaterd belang.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.