Audi controleert lasnaden met Fanuc-cobot

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Technologie speelt een belangrijke rol bij Audi en het bedrijf doet er alles aan om hierin voorop te lopen. ‘Een mooi voorbeeld daarvan is dat we dit jaar als eerste Audi-fabriek een CO2-neutrale productie naar buiten kunnen brengen bij de introductie van een nieuw product, namelijk de Audi e-tron’, zegt Patrick Danau, algemeen directeur van Audi Brussels.

In de fabriek worden al zeer veel robots ingezet, en daar komen nu ook collaborative robots bij. Danau: ‘We gebruiken het principe van de drie D’s. Als het dirty, difficult of dangerous is, is dat een argument om een robot te plaatsen. Sinds kort is daar een vierde D bijgekomen, namelijk demografie. Zo komen we in contact met de cobots, die nu ook een intrede maken.’

Geert De Coppel, cobotengineer op de afdeling carrosseriebouw, vult aan: ‘Een voordeel van de cobots is dat ze geen afgeschermd veiligheidsgebied nodig hebben, waardoor ze ook veel minder plaats innemen, wat ook kostenbesparend is. De verdere voordelen zijn natuurlijk dat ze direct kunnen samenwerken met de operatoren en dat ze hen ergonomisch gaan ondersteunen. In die mate zelfs dat we in de toekomst fysiek of licht fysiek beperkte mensen kunnen inzetten voor bepaalde jobs waar cobots assistentie verlenen.’

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.