ASML steeds afhankelijker van kleinere groep klanten

René Raaijmakers
Leestijd: 2 minuten

Uit het jaarverslag over 2008 dat ASML onlangs naar de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC) stuurde, blijkt dat de machinebouwer steeds afhankelijker is van minder klanten. Met de verwachte consolidatieslag in de geheugenchipbusiness zal deze afhankelijkheid alleen maar toenemen. ASML‘s belangrijkste klanten zitten in de foundry- en geheugemarkt. Vooral in de markt voor geheugenchips staat het water veel fabrikanten aan de lippen. Zo boekte de Taiwanese DRam-fabrikant Nanya in 2008 een verlies van een miljard dollar. Bij het Duitse Qimonda dreigt een faillissement.

Het jaarverslag van ASML laat zien dat de Veldhovense machinebouwer een substantieel aantal lithografische systemen aan een beperkte groep klanten verkoopt. ASML zegt dat de samenstelling van deze grootafnemers van jaar tot jaar verschilt, maar dat de verkopen elk jaar geconcentreerd blijven rondom enkele klanten. In 2008 waren ASML‘s grootste klanten samen verantwoordelijk voor een omzet van 754 miljoen euro, 25,5 procent van de netto verkopen. In 2007 was de omzet groter, 818 miljoen euro, maar de afhankelijkheid van grote partijen iets kleiner: 21,7 procent van de netto verkopen.

De stijgende afhankelijkheid van een kleine groep klanten maakt ASML afhankelijker. Het bedrijf meldt aan de SEC dat 42 procent van alle rekeningen eind 2008 uitstonden bij zijn drie grootste klanten. Eind 2007 was dit 40 procent. Daarmee loopt ASML een relatief groot risico als klanten zelf slecht presteren of uitstel van betaling moeten aanvragen. Welke klanten dit zijn, staat niet in het rapport, maar ze bestaan waarschijnlijk uit chipfabrikanten in de foundry- en geheugenchipmarkt. Vooral de geheugenmarkt werd het afgelopen jaar geraakt.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.