Arnhemse trolleybus rijdt ook zonder bovenleiding

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

‘Trolley 2.0’, zo noemt het Arnhemse bedrijf EL-KW zijn achttien meter lange trolleybus die zowel met als zonder bovenleiding kan rijden. De huidige generatie trolleybussen is slechts uitgerust met een klein motortje voor als de stroom uitvalt. De actieradius en de vooral de snelheid zijn echter zeer beperkt. De accu’s in de EL-KW-trolley zorgen ervoor dat de bus zo’n tien kilometer op normale snelheid kan doorrijden. Eind dit jaar moet de nieuwe trolleybus zijn eerste proefrondjes maken.

‘Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om de route van de trolleybus uit te breiden naar plaatsen waar geen bovenleidingen hangen, of om tijdelijk een extra lus of extra bestemming toe te voegen’, zegt Alex Mink van EL-KW. In het geval van wegwerkzaamheden kan deze trolley dus gewoon actief blijven. ‘Het is niet verrassend dat andere steden zoals Amsterdam veel interesse tonen in dit concept’, aldus Mink.

EL-KW is de Nederlandse tak van de Engelse Vayon Green Power Group. Het project vertegenwoordigt een waarde van ruim drie miljoen euro. De gemeente Arnhem, de regio Arnhem-Nijmegen en vervoermaatschappij Hermes/Connexxion leveren allemaal een bijdrage. EL-KW zal de bussen in Arnhem produceren.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.