Apple, het merk van mijn vader

Eric Hezemans is director systems development bij NTS.

Leestijd: 3 minuten

Zo snel gaat de innovatiemolen rond. Apple had, al dan niet onder invloed van Steve Jobs, een perfecte productmarketingstrategie ontwikkeld. Hun Ik-productenlijn. Supergebruikersvriendelijke applicaties in een strak en goedkoop te produceren hardwaredesign. Eenvoudige rechte kastjes met een glazen plaatje als dekseltje. Hoe moeilijk deden hun concurrenten het met uitschuifbare toetsenbordjes met kwetsbare knopjes. We waren met het succes van Apple bijna vergeten dat Nokia en Sony(Ericsson) nog bestonden. Samsung was in de frontale aanval en vocht met dure patentzaken de bright one aan.

En plotseling draait de wind. Na Ipad 3 raakten we de tel kwijt en werden we overspoeld met andere en vooral goedkopere, nagenoeg volledig gekopieerde producten van mededingers in de tabletmarkt. Deze tabletmarkt raakte verstrikt in subjectieve discussies over de grootte van het beeldscherm. Het Iphone-succes begon al te scheuren bij het 4S-model dat slechts marginaal sneller was. Iphone 5 is naast 4G en wat sneller alleen wat aan het stoeien met zijn formaat. De Ipod zijn we al helemaal vergeten. De nieuwe killer application moet Apple TV zijn maar het grote publiek is verward en wordt doodgegooid met digitale-tv-providers die gratis hardware aanbieden die past op traditionele tv‘s. Is het dan toch de marketing en het duidelijk aan het publiek kunnen laten zien wat Apple kan? Zoals Steve Jobs het podium opging en het publiek liet ervaren en voelen wat het product bracht.

Hoe dan ook, de kids society gooit Apple aan de kant. Te duur en vooral ook te gesloten. Leuk dat een Apple zelden vastloopt bij het uitvoeren van apps maar daarvoor is de controle op apps door Apple te strikt en halen veel leuke apps hun Apple-toegangsticket niet. ’Apple? Dat is het merk van mijn vader.‘

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen