Altran neemt Benteler Engineering over
Altran lijft Benteler Engineering in voor een niet nader genoemd bedrag. Deze Duitse specialist in ontwerp- en ontwikkelservices voor de automotive-industrie voegt belangrijke complementaire expertise toe, aldus de nieuwe eigenaar. Met zijn klantenbestand van eerstelijnstoeleveranciers en grote oem’s als BMW, Daimler, Ford, Porsche, Volkswagen en Volvo is het bedrijf bovendien een waardevolle aanvulling op Altrans portefeuille. Ook de Helmondse vestiging gaat over. Gedurende de voltooiing van de transactie blijft de Engineering-tak onderdeel van de overkoepelende Benteler Group.
Bij Benteler Engineering werken zo’n zevenhonderd mensen, verdeeld over elf locaties dicht bij belangrijke klanten. Het bedrijf is vooral actief in Duitsland: naast het hoofdkwartier in München heeft het bedrijf daar nog acht vestigingen. Deze vormen een mooie versterking voor Altrans Duitse activiteiten, die momenteel in een reorganisatie zitten. Verder houdt Benteler Engineering kantoor in het Zweedse Gotenburg, het Roemeense Brasov en dus in Helmond.
Door de overname wordt automotive het grootste industriesegment binnen Altran. Het verwerft specialisten en prototypingfaciliteiten op gebieden als elektrotechniek en elektronica, elektrificatie, voertuigbody en chassis. De dienstverlening van Benteler Engineering bestrijkt het hele productontwikkelproces, inclusief project-, kwaliteits- en productdatamanagement. Op zijn beurt krijgt het Duitse bedrijf onder de vleugels van Altran de benodigde schaalomvang voor grotere projecten.
‘Duitsland is een belangrijke markt voor Altran en deze overname markeert het begin van de investeringsfase uit ons strategische verbeterplan’, verklaart Dominique Cerutti, ceo van de Altran Group. ‘Benteler Engineering draagt bij aan de verdere structurering en ontwikkeling van onze lokale activiteiten. In de sterk competitieve Duitse automotivemarkt is deze overname een significante strategische en operationele versterking, die ons in staat stelt onze bestaande klanten nog beter te bedienen en nieuwe partnerships aan te gaan.’