Alles voor de kijkcijfers

Egbert Stremmelaar is voorzitter van de Federatie Aandrijven en Automatiseren (Feda) en BU-Director bij Eriks Aandrijftechniek bv.

Leestijd: 5 minuten

Een mediamagnaat is van plan om een wereldoorlog te ontketenen. Niet om daarmee een land te veroveren, maar om een primeur te hebben en zo een groot aantal kijkers aan zich te binden. Gelukkig is de Britse geheim agent James Bond paraat om dit snode plan te verijdelen. In dit geval is het in twee regels de clou van ’Tomorrow never dies‘ uit 2006. Maar is het daarmee ook volledig fictie?

In de huidige tijd met zeer veel televisiekanalen is nieuws een van de belangrijkste items die een hoge kijkdichtheid garandeert. Vooral als er in de actualiteit een grote calamiteit plaatsvindt. Dan zit de kijker massaal voor de buis. Voor het boeien en het binden van de kijker zijn noviteiten nodig. Immers, geen nieuws levert zapgedrag op en dat wil je voorkomen als uitzendorganisatie (kijkdichtheid = reclame-inkomsten). Is er geen nieuws, dan maak je maar nieuws. Denk hierbij aan de tragische gebeurtenissen op Koninginnedag 2009. Hoe vaak en op hoeveel netten heeft u niet de auto van Karst T. op het monument zien rijden en hoe vaak heeft u niet de verschrikte reacties van onze koninklijke familie gezien? Opvallend genoeg met net een nuanceverschil in berichtgeving, maar toch schijnbaar nieuws en de kijker werd gebonden.

Een ander fenomeen is het lokale nieuws op een regionale zender. Hoe vaak komt het voor dat er in een straat, ergens in Nederland een getuige wordt opgespoord die in het beste geval de neef van de oma van de buurman van het slachtoffer blijkt te zijn. Met een gespannen gezicht weet de getuige met een bijna ongegeneerd lachende blik (’kijk, ik ben op televisie‘) nog net uit te brengen dat ze de kleur van de bril van het slachtoffer altijd al vreemd heeft gevonden.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.

Gerelateerde artikelen