Alles is hightech

Martijn Brinks is accountmanager bij WEG Netherlands en voorzitter van de Feda-sectie EMMS.

Leestijd: 3 minuten

Hightech is door de onze regering aangewezen als een van de negen sectoren van het (zo langzamerhand roemruchte) topsectorenbeleid. Gelukkig heeft ze ingezien dat hightech op zich geen sector is, maar eigenlijk meer een vorm van ergens het slimste jongentje of meisje van de klas in proberen te zijn. Daarom heeft de overheid de definitie nu verder afgebakend en heet de sector nu ‘hightech systemen en materialen’. Hierdoor blijkt al dat hightech geen strak omlijnd werkgebied is, maar meer een zich continu opschuivende grens van het mogelijke, het slimmere, het efficiëntere en het effectievere. Daarom is het label ‘Hightech’ ook zo interessant en zijn wij er noodgedwongen zo goed in geworden.

Ik zeg ‘noodgedwongen’ omdat het in onze (maak)industrie al jarenlang broodnodig is om te ontwikkelen en te innoveren, om zo de – vaak internationale – concurrentie steeds een stap voor te zijn. Innoveren zit zo langzamerhand in ons gezamenlijk technisch DNA gebeiteld. Heel veel bedrijven zijn dan ook, vaak onbewust, bezig met hightech in hun eigen sector. Dat die specifieke sector niet te boek staat als hightech doet er dan even niet meer toe. Wie bezig is met innoveren en nieuwe producten of diensten op de markt brengt, is bezig met hightech.

Zelf ben ik actief in een sector waarin het woord hightech niet vaak valt. Elektromotoren staan nou niet echt te boek als hightech. Toch is het ook hier, zonder het bewust te benoemen, elke dag weer aan de orde en verliest een bedrijf zonder innovatiekracht zijn bestaansrecht. Een voorbeeld: een van de meest in het oog springende ontwikkelingen van de laatste jaren binnen de aandrijfwereld is het verhogen van het rendement. Oftewel, wat is de hoeveelheid elektrische energie die ik in een motor stop en hoeveel mechanische energie haal ik er weer uit. Als u zelf met elektromotoren te maken hebt, bent u hoogstwaarschijnlijk op de hoogte van de efficiencynormeringen. Heel in het kort heeft dit te maken met het verplicht inzetten van steeds hoger rendement motoren. Europa, de Verenigde Staten en een aantal andere westerse landen stellen hier steeds strengere eisen aan. Zelfs die andere industriële grootmacht, China, volgt, zij het op enige afstand.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.