Agoria: ‘Technologiebedrijven moeten meer naar nieuwe markten kijken’

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Belgische technologiebedrijven zijn vooral goed in het bespelen van hun bestaande markten en minder in het aanboren van nieuwe, blijkt uit een onderzoek van Agoria. De federatie bevroeg in totaal honderdvijftig technologieondernemingen uit verschillende sectoren, waarvan twee derde uit het mkb. Van de respondenten gaf 82 procent aan zich vooral te richten op bestaande markten: 57 procent van het totaal met nieuwe producten, 25 procent met bestaande. 18 procent van de respondenten focust op nieuwe markten, van wie twee derde met nieuwe producten.

Agoria denkt dat Belgische bedrijven kansen laten liggen door zich vooral bij hun eigen markt te houden. Er zijn volgens de federatie genoeg interessante gebieden te ontginnen voor de technologiebedrijven, zoals gezondheidszorg, klimaat en mobiliteit. ’Ons land telt ook bedrijven die met totaal nieuwe producten nieuwe markten veroveren zoals Barco en XDC, die hun intrede maakten op de cinemamarkt met digitale projectie in bioscopen‘, haalt Agoria-directeur Jos Pinte als voorbeeld aan.

Ook het inzetten van bestaande producten op nieuwe markten behoort tot de mogelijkheden. ’Denk maar aan Hanssen Transmissions, dat zijn omzet kon verviervoudigen door zijn transmissies aan te bieden aan de windmolenmarkt. En wat dacht je van Vandewiele, dat met zijn traditionele weeftechnologie nu ook getouwen aanbiedt om kunstgras te produceren‘, aldus Pinte.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.