65 organisaties lanceren Nederlandse AI Coalitie

Jessica Vermeer
Leestijd: 2 minuten

Meer dan 65 bedrijven, maatschappelijke organisaties en onderzoeksinstellingen hebben op 8 oktober de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) gelanceerd. De partijen willen dat Nederland een speler van formaat wordt op het gebied van artificiële intelligentie. Tot de deelnemers behoren Albert Heijn, Booking, Google, IBM, KLM, KPN, Microsoft, Philips, Shell, TNO en Unilever.

De lancering van NL AIC viel samen met de presentatie door de overheid van het Strategische Actieplan AI (SAPAI). Dit plan is gericht op het benutten van de kansen in ai en omvat onder meer financiering voor onderzoekers en ondernemers. Het gaat ook in op essentiële randvoorwaarden voor succesvolle toepassing van ai, zoals scholing, datagebruik, digitale infrastructuur en de bescherming van burgerrechten.

In 2019 steekt het kabinet 64 miljoen euro in ai. De ambitie is om dit publieke deel te verdubbelen en samen met bedrijven en kennisinstellingen te komen tot concrete toepassingen. De publiek-private coalitie streeft naar een totale investering van twee miljard euro in zeven jaar.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen

Problemen met inloggen? Bel dan (tijdens kantooruren) naar 024 350 3532 of stuur een e-mail naar info@techwatch.nl.