5G hoeksteen van Mercedes’ fabriek van de toekomst

Alexander Pil
Leestijd: 5 minuten

In september opende Mercedes-Benz Factory 56, zijn nieuwe productiesite voor de S-Klasse. De fabriek is echter zo flexibel dat de autobouwer er al zijn modellen kan produceren. Via het lokale 5G-netwerk werken productiesystemen en machines nog slimmer en efficiënter samen.

Flexibel, digitaal, efficiënt en duurzaam: de hypermoderne fabriek die Mercedes-Benz afgelopen jaar in Sindelfingen opende, belichaamt voor de Duitse autogigant de productie van de toekomst. Met een investering van zo’n 730 miljoen euro zet het bedrijf naar eigen zeggen ‘nieuwe standaarden voor de automotive-industrie’. Factory 56, zoals de fabriek is gedoopt, is 25 procent efficiënter dan eerdere S-Klasse-assemblagelijnen. De site is zo flexibel dat nieuwe modellen – van compact tot suv’s, en van conventionele aandrijving tot plug-in hybride en elektrisch – binnen een paar dagen kunnen worden geïntegreerd in de productielijn. Nu rollen er alleen nog S-Klasse-sedans en zijn verlengde varianten uit de fabriek nabij Stuttgart. Later komen daar ook de Mercedes-Maybach S-Klasse en de volledig elektrisch EQS bij. Omdat de assemblagehal zo flexibel is, kan Mercedes er al zijn modellen laten bouwen, waardoor het ook snel kan inspelen op marktbehoeftes.

Die enorme flexibiliteit bereikt Mercedes-Benz doordat het afscheid heeft genomen van het traditionele lopendebandwerk. De hoekstenen van de nieuwe aanpak zijn de twee zogeheten Teclines, waarin bij elkaar ruim vierhonderd automatisch geleide voertuigen (agv’s) een auto-in-aanbouw door de fabriek vervoeren. De routes van die transportsystemen kan Mercedes eenvoudig aanpassen zodat voor een nieuwe model of een extra feature niet de hele productielijn op de schop hoeft.

Dit artikel is exclusief voor premium leden van High-Tech Systems Magazine. Al premium lid? Log dan in. Nog geen premium lid? Neem dan een premium lidmaatschap en geniet van alle voordelen.

Inloggen