143 VDL Citea-bussen voor RET Rotterdam
Vorige week hebben de RET Rotterdam en VDL Bus & Coach het contract voor de levering van 143 VDL Citea’s officieel ondertekend. In het kader van de transitie naar duurzamer openbaar vervoer bestaat deze gunning uit 103 VDL Citea’s SLE-120 Hybrid en 40 VDL Citea’s LLE-120 met een zuinige Euro 6-motor. Eerder dit jaar, in augustus, tekenden VDL Bus & Coach en RET al een order voor 55 VDL Citea’s Electric inclusief de laadinfrastructuur. Vanaf eind 2019 worden de elektrische bussen ingezet op lijndiensten in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen en gaan de hybride en dieselbussen voornamelijk op streeklijnen in de regio Rotterdam rijden.
De Citea SLE-120 Hybrid voor RET heeft een lengte van twaalf meter en is uitgerust met een serieel hybride systeem. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor waarbij de elektrische stroom ofwel afkomstig is uit het batterijpakket ofwel wordt opgewekt door de dieselgenerator. Als de dieselmotor actief is, worden tevens de batterijen bijgeladen. Daarnaast worden de batterijen ook opgeladen door recuperatie van de remenergie. In de zones waar de dieselmotor draait, wordt het toerental zo constant mogelijk gehouden zodat het geluidsniveau ook hier gering is.
De veertig Citea’s LLE met een lengte van twaalf meter kenmerken zich door een zeer laag ledig gewicht in combinatie met zuinige Euro 6-motoren. Dit resulteert in een significant lager brandstofverbruik vergeleken met conventionele bussen en lagere onderhoudskosten. De brandstofbesparing betekent niet alleen lagere operationele kosten, maar ook een reductie van de CO2-uitstoot. De dieselbussen zijn uitgerust met een start-stopsysteem wat resulteert in brandstofbesparing omdat de dieselmotor bij haltes of bij stilstand wordt uitgeschakeld.